Yükselen Spor Trendi: E-Spor

E-spor 2000’li yılların başlarından itibaren gündeme gelen ve özellikle son 4-5 yıldır sponsorların ve federasyonların devreye girmesi ile birlikte ivme kazanan bir platform olarak dikkat çekmektedir.

E-spor 2000’li yılların başlarından itibaren gündeme gelen ve özellikle son 4-5 yıldır sponsorların ve federasyonların devreye girmesi ile birlikte ivme kazanan bir platform olarak dikkat çekmektedir. E-spor ekonomik, kültürel, yaş, etnik köken gibi farklılıklar gözetmeksizin her kesime ulaşabilir olduğundan kitle hacmi oldukça yüksektir.

E-Spor Bir Spor Dalı mıdır?

Günümüzde ki en büyük tartışma konularının başında gelen ‘E-spor bir spor dalı mıdır?’ tartışmalarına, uzmanlar; ‘Daha hızlı, daha güçlü, daha yükseğe’ yani olimpiyat mantığı çerçevesinde düşünülmez ise, oluşturduğu rekabetçi ruh ile kesinlikle bir spor dalı olduğunu düşünmeye başlamışlardır.

Dünya’da E-spor

Dünya’nın büyük spor kuruluşlarının başında gelen FİFA, 2014 yılında gerçekleşen ‘League Of Legends Dünya Şampiyonası’ verilerinde canlı olarak 100 milyon izleyiciye ulaşan e-sporu ‘OYUN’ olarak nitelendirmiş ve spor dalı olarak kabul etmemişti.

2016 yılında ise, Avrupa futbol şampiyonası ve NBA finallerinin e-spordan çok daha az izlenmesinin ve bant yayınlar ile birlikle ‘League of Legends’ finalinin izlenme sayısının milyarlara ulaşması sonucunda E-spor resmi olarak spor dalı ilan edilmiştir.

Türkiye’de E-Spor

Türkiye’de e-spor diğer Dünya ülkelerine göre daha geç olgunlaşmaya başlamış olsa bile 2019 verileriyle birlikte Dünya standartlarında oyuncular (gamer) havuzumuz oldukça yüksektir.

Türkiye’ de en çok izlenen e-spor dalı League of Legends’ tir. Yıl içinde yaz ve kış ligi olmak üzere 2 sezondan oluşan turnuva için 1. Lig ve akademi (yükselme) ligi olmak üzere 8+8=16 takım yarışmaktadır. Üniversiteler ve Beşiktaş, Galatasaray, Fenerbahçe gibi büyük kulüplerin e takımları bu lig te yarışmaktadır.

Nereden İzlenir?

E-spor mücadeleleri genellikle Twitch ve YouTube üzerinden canlı yayınlanmaktadır. Özellikle Kore ve Avrupa’nın bazı ülkelerinde geleneksel yayın kanallarından yayın yapılmaya başlanmıştır.

E-Spor’da Cinsiyet ve Yaş

Olimpik spor dalları ile kıyaslandığında, kadın ya da erkek gözetmeksizin herkesin en üst seviyede e-sporcu olabileceği söylenmektedir. Genetik olarak erkek ve kadın kas yapısının farklılıklar göstermesi e-sporda bir dezavantaj değildir. Yeterli çalışmayı gösteren ve belirli bir yetenek yelpazesinin üzerinde olan herkes e-sporcu olabilir.

Günümüz de kadın oyuncuların sayısı erkeklere kıyasla az olduğu bilinse de (resmi olamayan kaynaklara göre %5-6) popülerliğin her geçen gün artması ve farklılıkların ortadan kaldırılması ile kadın e-spor takımları oluşturulmaktadır. 15-16 yaşlarında profesyonel olunan bu spor dalı yirmili yaşların ortalarından itibaren el-göz koordinasyonunun ve buna bağlı olarak reflekslerin zayıflamasıyla emekliliğin gerçekleştiği bir alandır. Bu alanda kariyer yapan gençlerin daha sonrasında kariyerlerine genel olarak e-spor koçluğu ya da yayıncı olarak yön verdikleri bilinmektedir.

En Çok İzlenen E-Spor Oyunları

Dünya üzerinde bölge bölge farklılıklar göstermesiyle birlikte genel olarak bir sıralama yaparsak;

  • League Of Legends (LOL)
  • Playerunknown’s Battlegrounds (PubG)
  • Fortnite
  • Fifa
  • Counter-Strike:Global Offensive (CS:GO)

Teknolojinin her geçen gün gelişmesi ve değişmesi ile birlikte oyun sıralamalarının değişmesi ve hatta oynama biçimlerinin değişmesi bile muhtemeldir.

Günümüzde F1 yarış pilotlarının eğitimlerinin çok masraflı ve riskli olmalarından dolayı, F1 takımları kendi takım bünyelerine bağlı e-spor ekipleriyle birlikte, Simülasyonda yarışıp pist hazırlıklarını ya da eğitimlerini online olarak vermektedirler.

Yazar: Yusuf Yağız Erdik

Subscribe to Enstitü Blog

Don’t miss out on the latest issues. Sign up now to get access to the library of members-only issues.
jamie@example.com
Subscribe